Uncategorized · 6 kwietnia, 2021 0

Trzeci miesiąc ciąży – jak wygląda brzuch, o czym musi pamiętać kobieta?

Jak wiadomo, w czasie pierwszych tygodni ciąży kobieta musi zmagać się z wieloma bardzo nieprzyjemnymi dolegliwościami. Chodzi tu przede wszystkim o wahania nastrojów, nudności i wymioty. W trzecim miesiącu ciąży ten najtrudniejszy okres dobiega końca. W niniejszym artykule wyjaśniamy, czego może spodziewać się kobieta w trzecim miesiącu ciąży. Zapraszamy do lektury. 

Trzeci miesiąc ciąży – co warto wiedzieć?

W trzecim miesiącu ciąży kobieta zaczyna mieć coraz więcej energii. Czuje się swobodnie i przyjemnie. Pierwszy trymestr ciąży to zdecydowanie najgorszy okres, ponieważ wówczas mają miejsce wahania nastrojów, nudności i wymioty. Każda z kobiet oczekuje wtedy nadejścia trzeciego miesiąca. Wówczas wszystkie te nieprzyjemne objawy stają się znacznie mniej dolegliwe. Warto wiedzieć, że w trzecim miesiącu ciąży brzuch w dalszym ciągu jest płaski. Płód ma 6 centymetrów długości oraz waży zaledwie 15 gram. W tym czasie macica sukcesywnie ulega powiększeniu, gdyż przygotowuje się na przyszły wzrost masy dziecka. W tym okresie otoczenie przyszłej mamy w dalszym ciągu może jednak w ogóle nie zdawać sobie sprawy z tego, iż wkrótce doczeka się ona potomka.

Co jeść w trzecim miesiącu ciąży?

Każda kobieta, która spodziewa się dziecka, powinna szczególną uwagę zwracać na to, co spożywa każdego dnia. Pierwszy trymestr ciąży to czas, który ma niezwykle istotne dla prawidłowego rozwoju dziecka w przyszłości. To wtedy rozwijają się zalążki organów i układów w ciele nienarodzonego dziecka. Kobieta musi spożywać pokarmy pełnowartościowe, aby mieć stuprocentową pewność, iż nie wyrządzą one żadnych szkód dla dziecka. Podstawą diety kobiety muszą być warzywa i owoce, produkty pełnoziarniste: np. kasze, pieczywo czy makarony, chude mięso, ryby oraz nabiał. Bez odpowiedniej diety mózg czy układ nerwowy dziecka nie rozwiną się w należyty sposób. Kobieta na cały okres ciąży koniecznie powinna zrezygnować z fast foodów, dań gotowych, słonych przekąsek, surowych jaj oraz serów pleśniowych.

Jakie dolegliwości spotykają kobiety w trzecim miesiącu ciąży?

Trzeci miesiąc ciąży to ostatni okres w pierwszym trymestrze, dlatego wszystkie nieprzyjemne objawy zaczynają być coraz mniej dolegliwe. Oczywiście, wiele kobiet w dalszym ciągu uskarża się na senność, nudności czy zmęczenie, jednak występują one znacznie rzadziej i pozwalają na powrót do normalnych aktywności. Są też panie, które mogą mieć w dalszym ciągu spore wahania nastrojów, dlatego powinny jeszcze wstrzymać się z wykonywaniem wymagających czynności jak wcześniej. Jest to związane z prawdziwą burzą w gospodarce hormonalnej u kobiety, dlatego nie ma się co dziwić, że nie ma ona najmniejszej ochoty do wykonywania wymagających czynności. Kobiety w ogóle nie mają ochoty wstawać z łóżka – są wyjątkowo senne, a jednocześnie towarzyszy im bardzo zły nastrój.

Co zrobić, by poprawić nastrój kobiecie w trzecim miesiącu ciąży? Nie istnieje jedno sprawdzone i skuteczne rozwiązanie, dzięki któremu uda się zmniejszyć szereg nieprzyjemnych dolegliwości. Jest to reakcja organizmu na szereg zmian, które w nim zachodzą. Aby zmniejszyć dolegliwości, warto zdecydować się na umiarkowaną aktywność fizyczną w postaci spacerów, pływania lub jogi. Należy jednak pamiętać o tym, aby sposób uprawiania aktywności zawsze skonsultować z lekarzem prowadzącym ciążę. Umiarkowana aktywność fizyczna może mieć naprawdę zbawienny wpływ na samopoczucie przyszłej mamy.

Oprócz zmęczenia i braku energii kobiety w trzecim miesiącu ciąży uskarżają się też na obrzęki oraz opuchnięcia nóg. Jest to uwarunkowane zwiększoną ilością limfy, wody oraz krwi – wszystkie te elementy zbierają się w zbyt dużych ilościach w organizmie. Takie zjawisko jest całkowicie naturalne, a obrzęki po pewnym czasie powinny zniknąć samoistnie. Dopiero wtedy, gdy obrzęki zamiast znikać, przybierają na sile, konieczna jest konsultacja z lekarzem. Mogłoby to bowiem wywołać sporze zaburzenia w funkcjonowaniu układu krążenia.

Co zrobić, by obrzęki na nogach były mniejsze? Zrezygnować z butów na obcasie, jak najczęściej zmieniać pozycje, nosić przewiewne ubrania oraz stosować żele chłodzące w miejscach, gdzie pojawiły się obrzęki.